Predicje te fieste di S. Ermacure e Furtunt a Aquile
pre Checo Placeren, 1977

Lassjmi d doi, tre pinsrs par comemor cheste fieste che ogni an o fasn in onor dai nestris sanz fondators Ermacure e Furtunt.
O vis di lassmi fevel cun tune certe scletece, ancje parceche nol tinp di cjacaris, e nol tinp di d robis che stan masse par ajar, cence vign al pont des robis.
Prime di dut la fieste cho fasn vu e j la fieste dai fondadors de nestre Glesie e cjalit che la peraule nestre Glesie, al l d chel chi: che la nestre e j la Glesie di Diu in tal nestri pas.
Chi che fevelin de Glesie di Diu cence d in ce pas che son e j int che fevele pal ajar, parceche la glesie di Diu, se j in chest mont, no p jessi dapardut cence jessi in cualchi puest,
e la Glesie di Diu che j chi di n e j la nestre Glesie Furlane.
E cjalit che nol dome un mt di d, chel chi; j une robe unevore profonde, parceche la fede e p jessi conpagne a Alessandrie, a Costantinopoli e a Rome, come a Londre, ma per in dutes les bandes la peraule di Diu, la sapienze di Diu, il pont di viste di Diu si lu caps seont il mt di cap, il mt di jessi di che tjere dul che rive a col la peraule di Diu.
N furlans o capn la peraule di Diu, disinle in curt, par furlan.
I fradis slovenos a le capssin par sloveno, dul che no j dome cuistion di lenghe, e j cuistion di mt di sint , di mt di esprimisi, di mt di cap.
I nestris fradis todescs e talians le capssin par todesc e par talian; Ogni glesie locl Diu le volude.
Nond volt une sole in chest mont par che duc e podessin rifletilu seont il lor spieli, il spieli dal lor cjf.
E al sars teribilmenti inicuo che si vols pretindi di f dopr il propri spieli a altris popui che no son de nestre gjernassie e de nestre cjoce, come chal suct.
La nestre e j une glesie locl; e cjalit che cheste glesie, che par altri e j la mari di dutis ches glesiis che van dal Adriatic fin al Danu, al Danubio e da Como fintremai a Zagabrie e son restz come che e n crodt, secont il lor mt di cap e di viodi, i slovenos par sloven, i todescs par todesc e i talians par talian e i furlans par furlan.
E cheste Glesie no mett il pt sul cuel a dinissun.
Come cho cjantavin tal cjant di entrade: chi lom furlan, il sloven, il todesc e il talian a jerin ams.
Cheste glesie no cirt di f devent un sol popul i siei diferenz popui.
Ju volz f crodi lassanju duc cemt che son.
E chi al covente d: al inpuartant, dul che j une crosere di popui, d che robe chi.
La Glesie e lasse la int come che j.
La Glesie no ven a f un sol popul, ma e j un levan in duc i popui seont la lor patrie.
Al covente d che robe chi.
Al inpuartant che in cheste tjere, dul che, une vore di voltes i popui si son fronts, ancje cirint di jessi meti il pt sul cuel un cul altri.
Che robe chi e glesie e j tocje dle.
E al propit su chest pont cul cho vui clamus latenzion, par, come seont pont.
Cjalit chal un secul, e salacor di plui, a un cert pont e dsin, a un cert punt a predcjin, cence pensj masse sore, che la Glesie no di inpasi in tes robes di chest mont.
Se no di inpasi in tes robis di chest mont jo no caps parceche e vars di jessi in chest mont!
La Glesie se di inpasi in tes robis di chest mont, no di inpasi come chealtris.
No di inpasi pal stes tinp, parceche dai afrs di chealtris, ma che vedi di inpasi in non dal spirit, in non dal Spirtu Sant tes robis di chest mont e j une dutrine vecjissime in te glesie,
La Glesie catoliche, par secui e secui si insegnt che la Glesie e di interessasi des robis dal popul come che a disevin par latin: ratione peccati
La Glesie no di vignmi a dmi a mi che si fs pecjt dome in che robe o in ta ch altre;
e di l a d ancje ai potenz cha fasin pecjt, in che robe o in ta chealtre.
E n di l a d ancje ai granc potenz di chest mont chal pecjt trat la int cuss, o tratle cul!
Parc ae di vign a dmi dome a mi dome par vie dal sest comandament chal pecjt chest o chelaltri!
E par vie, par cas, dal setim, e par vie, par cas, dal cuint no se interessade la pulitiche des grandis nazions?
No se interessade, par cs, la politiche des grandes conpagnies economiches?
A di chs c si e di f? Di tas?
Jo o crt veramentri, che chi al vadi dite che robe ach.
La Glesie e di interesssi di dut par vie de justizie e de verett e de peraule di Crist.
No di vign a sostitu il Stt, o soi dacordo.
Il Stt in chest mont, nol a servissi nestri par fnus devent bogn, un chal vf secont il codi dal Stt al sar un om legl, un om che nol va in pereson, un om chal bon di vivi cun chealtris, ma par chel nol bon.
Al un legl, al un bon citadin, nol di buine condote.
Par jessi bogn al covente vivi seont virtt,
e jo no i mi capt che il codi al insegni la virtt!
Il codi al insegne a oserv un conpuartament esterno chal rindi pussibil la vite cun chei altris.
La Glesie e pratint che tu tu sedis bon tal cr;
che tu vedis lanime buine,
e su chest pont e di intervign pardut.
Pa la cul al natural tal cors de storie passade e presint, une Glesie che va masse dacordo cul Stt no p jessi une glesie buine, parceche a cjate masse virtz in tal codi dal stt.
mentri jessi bogn nol l d dome jessi legi.
E il dov di d, no dome il dirit, e il dov di d il pont di viste di Crist su dut.
No il dirt di sotitu il Stt,
No il dirit di f un codi penl parceche no si conpuartin ben cun chealtris,
ma e il dov e il dirit e il dov di d che no tu ss bon se tu fasis cuss,
che tu ss ingjust, se tu fasis cuss.
Se tu metis il pt sul cuel a di chealtris, par grant che tu sdis,
no tu ss a puest,
Al clr che une Glesie vedude in cheste maniere e secje lanime a tanc.
Al clr che in tun clime come il nestri, dul chal seme che il Stt e la pulitiche e pretindin sinpri plui di jessi dut!
Dul che, adiriture, no nus tocje lot sl pe libertt de religjon, ma adiriture pe libertt de culture,
Parceche al secje che un al pensi liberamentri;
Inmagjinisi in ce maniere chal p secj un chal fs une religjon di chest gjenar liberamentri.
Ma a la Glesie no di inpuart par nuje ce chal fs, no j di inpuatri nuje
e di v il coragjo di sunles, o disars cun preference cuant chal coste di plui.
E no mostrsi esigjente dome cui piui, dome cun chi che no son bogn di reagj! Cui granc
E di ols cui granc
E tant par no rest par ajar
A une glesie e interesse d se la nestre int e p jessi buine, se la nestre int e p tir su ben i fruz, fasint su las cjases, dopo il taramot, in tune maniere o in tunaltre.
E di v il coragjo di d che fasint i pas in tune forme o ta chealtre e si met il pt sul cuel ae puare int! O no?
E dvi dlu!
E che robe chi, la Glesie, e no p permetisi di delegle a dinissun.
E nissun nol di vign , in non de politiche a d chal la deleghe de Glesie.
La Glesie no p deleg!
No cha vedi il dirit di fevel a non de Glesie, ma adiriture no p
E j une robe che dvi flu j. Cun libertt asolude e asolude
Jo o caps che je une robe che une robe dal gjenar a vedi problemas, a vedi problemas
cuant che l dar de Glesie cuant cha cjape pusizion concrete di chest gjenar

Cjalit mo, in te glesie nol mica dut di fede te stesse maniere
Te Glesie e son i comandamenz principi
e son altris che son mancul principi
E son i precz fondamenti de Glesie! E son i misteris principi de fede! E son i Sacramenz!
A son altres robes che la Glesie e p cjap in tun determint moment.
O podarn ancje no jessi dacordo cualchi volte cence jessi, par chel, fr de Glesie.
Ma che la Glesie, che pretint di jessi gjerarchiche,
che pratint di jessi organisade e di v il coragjo di riscj ancje a costo di sbalgj.
ancje a costo di torn indar;
ma pal ben de int, par che la int in chest mont e puedi cjat
in tune maniere o ta che altre la vie de justissie
la vie de verett,
la vie de libertt, e devi fevel
Il conproms al p l ben fra doi Stz
Pa la Glesie cun nissun altri il conpromes nol just
E n, une glesie che ciri i conproms, no nus pls
parceche o sin abituz a Crist che nol fat conproms cun nissun.
Al devi jessi dret di che bande
A devi v il coragjo di d ce che nissun ds
e alore j corin dar;
e alore no podn f di mancul di j
e alore o savin che no j une prepotence, ma e j che servs
c che di plui intim e di plui profont o vin in te nestre vite
Jo o crt di jessimi spiegt avonde
O crt di v clart il gno pinsr
Mi auguri di vjus dit
c che mi semje chal seti propit in tal Vanzeli.
c che al covente d cum
La Glesie e j par n
Nol un toc di n sot dal Stt e chelaltri toc sot de Glesie
O sin duc intrs sot un aspiet o sot chelaltri sot de glesie.
Ta nestre storie e j che il Stt al ricf il judissi de Glesie
cun chel dal stt o sarn legi
cun chel de Glesie o varssin jessi o bogn o trisc
E cjalit che le nestre civiltt europe e j une robe che stente a invecj, ancje in dutis lis
al parcheche, o vin dite sinpri,
che altri al c chal il Stt e altri al c che j la Glesie
al come d: altri al c cho sin
altri al c cho dovarssin di jessi.
E cuant che si fs un conproms fra c che si e c che si vars di jessi a rive, prest o tart, la muart.
Si smams dut.
Al piert savr dut.
Se no j une dose di religjon tes nestris robis
no si cunbine e no si conclt nuje.
E j une robe di dlu, cence nissune pore
ancje par sfat certes cjacares cha corin ator ancje pal Fril.
Il tier pinsir a
no sars une robe sigure

No podn dismentesi in te situazion che n o si ciatn
Alore o i di dus une robe a chi cha son tal taramot e a di chi cha son fr dal taramot, sinpri in tal Fril;
A chi cha son fr dal taramot ur ds: dit
une man a puare int che di torn a fsi s une cjase par tirur s il coragjo cha scomencin.
Che no stdin a spet che ur fasi su la cjase il Comun o la Regjon o il Stt
Sburtju par cha scomencin.
se no, o pierdn ancje chs virtz cho vin ereditadis dai nestris vecjos
se no nissun no nus gjave di jessi come tanc altris cha si sentin, a metin in conserte las mans par spet cha fsin chealtris
O vin di scomen a f, ancje parceche la nestre tjere a seti
cemt cho voln n, no ce maniere cha vuelis chealtris.
E o vs bisugne di sburtju, di judju.
Cjalit: j podis d mancul rosaris,
j podis pre di mancul, ma se no vs la conpassion par chi che n dibisugne,
se no vs il coragjo amancul di sburtju a ols, a ols, in tune situazion dal gjenar, cjalit che davant di Diu i vis falt, e no meriz

E a di chi che n vt il taramot o us ds une robe: che no stedin a cuejetus
che no stdin a tas
Cha fsin.
E j ore di scomen
Jo o rispieti ...
Ma la Glesie in Fril e scomence a d alc.
O speti che,
e dvi d che chi si sta tardant masse.
che chi, dint in bon furlan si sta
che si sta cirint cantins che no son de nestre int
ma di altre che no j la nestre int
Bisugne spesse
Chel chal vl veramentri f, nol
cjati un cantn di c e un cantn di l par inderedsi e par pierdisi par strade
E la Glesie, come che us i dite prin,
e j proprit ch che no di v nissune pore a metisi de bande dal cjalcjt de bande dal disgracit,
de bande dal puar, de bande di chel che no j slungje nuje
parceche e j chi pe bontt, pe verett, pe justissie
no par just, in cualchi maniere,
la pussibilitt di vivi insieme, ma e j pe verett
e cuss o le capn ancje unaltre conclusion:
al clr, cuindi, che un popul piul come il furlan
in mie di altris granc popui, al p sper dome in tune glesie; pa la cul, capso
al ds il Spirt di Crist,e che no nissune pore a metisi de bande dal piul de bande dal puar, de bande di chel chal cjalcjt
E dome cuss o podarssin viodi in te Glesie il spieli di Crist;
Ch che nus al lasse viodi a traviars un veri linpit e clr
dome cuss, n furlans, o riscjn di viodi e torn
a crodi in Gjes e in ce chal fondt.
Chisc a jerin i miei pinsrs.
Jo mi auguri che mi vdi fat ben a mi e che us sedi stt ancje a vualtris peraules di confuart e di consolazion.
E o crt di v fevelt ben de Glesie
e o crt di v fevelt ben de Glesie e dai popui che nus stan intor par che, o cr,t che ancje lr a cjatin cun chistis considerazions, plui
plui sincers plui fradis, plui ams fra lr

O Diu, che i sants martars Ermacure e Furtunt tu ju s fats prins testemonis de Fede te nestre tjere, fasinus la gracie che, tignz-s dal lor coragjo, no vin mai di mol di crodi in Gjes Crist chal vf e chal regne dutune cun T e cul Spirtu Sant par ducj i secui dai secui. Amen.