Ho copiato questo post da un forum corso, e ve lo propongo. I dati sono molto incoraggianti, e dimostrano che, in barba al bilinguismo castigliano-catalano, il catalano sta guadagnando molto terreno (che in passato si dava per perso inesorabilmente) nei confronti del castigliano.
Vi posto questo articolo catalano perchè in fondo lo status della Catalunya è un pò lo stesso della Sardinnya. E inoltre rappresenta un ulteriore motivo per lavorare incessantemente sul bilinguismo Italiano-Sardo, che ancora è in fase di nascita!
Leggendo l'articolo bene o male ho capito tutto, anche perchè sto scoprendo che moltissimi vocaboli campidanesi sono praticamente identici a vocaboli catalani.
A. BARNILS . Barcelona
El secretari general de Política Lingüística, Antoni Mir, va fer públiques ahir les dades d'un estudi que demostren que el 49,3% dels habitants parlen només en català als fills, enfront del 35,5% que només parla als fills en castellà. Les dades mostren que, en canvi, la majoria dels ciutadans utilitzen el castellà per dirigir-se als pares (51,3%), enfront del 40,9% que utilitza el català. Això vol dir que hi ha una part de la població que parla en castellà als pares però que s'ha passat al català per parlar als fills.
Les xifres també mostren que el 50,1% de la població declara que té el català com a llengua d'ús, enfront del 44,1% que utilitza habitualment el castellà. Les mateixes persones declaren que de petits la llengua a la seva llar era el castellà en el 53,5% dels casos i el català, en el 40%.
Les dades estan extretes d'una enquesta telefònica que es va fer a 7.253 persones entre el juny i el juliol del 2003. L'estudi complet es farà públic la propera tardor. «Hi ha gent que ens diu que som optimistes, però aquestes són les dades que hem recollit. Amb l'estudi complert veurem si és cert que el català es transmet millor intergeneracionalment que el castellà», declara Ernest Carol, responsable de l'estudi.
L'estudi es va fer públic ahir durant la compareixença d'Antoni Mir, Josep Bargalló, conseller d'Ensenyament, i Miquel Pueyo, secretari del Consorci de Normalització Lingüística, per explicar al Parlament la política lingüística del govern.
«L'èmfasi del govern es posarà més en l'ús i no tant en el coneixement», va destacar Bargalló. La intenció del tripartit és aplicar estrictament la llei aprovada entre CiU i el PSC, amb el suport a última hora d'IC i el PI el 1998, durant 18 mesos. Després se n'estudiaria una possible reforma. Entre les aplicacions a desenvolupar destaquen l'impuls a la recepció de les televisions valenciana, andorrana i balear al Principat, no renunciar a aplicar sancions als botiguers que retolin exclusiva
ment en castellà i exigir a TVE que no ignori el català en les seves emissions.




Rispondi Citando
