Neri Pozza | Scheda libro 2084. La fine del mondo, collana Bloom
Può essere questa una "buona base di partenza" per creare il peggior regime di tutti i tempi?
Andrebbe semplicemente "perfezionata" rendendola ancor più violenta, brutale, oppressiva ed oscurantista di quanto non lo sia già nel libro di Sansal!
Nel titolo ho scritto "totalitaristico" ma mica necessariamente ateo o laico, anzi una dittatura teocratica è decisamente peggiore di una laica o atea.
Anche perché il motto del totalitarismo è: tutto dentro lo stato, nulla contro lo stato, nulla fuori dallo stato!
Altri regimi?
Altri regimi?
Repubblica di Gaia
Governo : dittatura del grande fratello
Parlamento : Rete, eletto dai cittadini che hanno compiuto 18 anni. formato da 300 eletti
Partiti : Esiste solo un grande Partito o come viene chiamato Cittadini che ogni anno elegge il parlamento.
Giaia è in realtà è una dittatura spietata, chi prova a creare partiti politici viene represso e sparisce nel nulla.
Si dice che i cittadini vengono portarti nei Campi Virtuali dove vengono rieducati con immagini e slogan del regime.
Le guerre vengono combattute attraverso l'uso di virus informatci che bloccano, il paese nemico.
Nella guerra con Libertà il virus ha colpito il sistema sanitario nazionale, creando virus letali che hanno ucciso l'80% della popolazione.
Regime cristiano ortodosso autocefalo nazionalista italiano.
Il potere è interamente nelle mani della Chiesa Cristiana Autocefala Italiana.
La Chiesa al potere ha all'inizio prelevato campioni di DNA da tutti i soggetti riconosciuti sani e completamente italiani. Da questo DNA si generano periodicamente dei cloni che hanno interamente in mano li potere in quanto italiani. I cloni eleggono tra loro il Patriarca, che esercita a vita il potere spirituale e temporale illimitato, e gli Efori che lo assistono nel governo.
Gli Efori ogni anno dichiarano guerra agli allogeni ( cioè chiunque non sia un clone ) e di conseguenza i cloni possono fare della popolazione quel che preferiscono, prendendo quel che gli serve quando vogliono, agendo da giudici, giurie, esecutori, esercito, inquisitori e sacerdoti ordinati, in grado di somministrare i Sacramenti. Non esistono leggi scritte, i cloni ( giudici ) inventano la legge sul momento a loro capriccio.
In questa situazione senza leggi fisse ovviamente la popolazione allogena vive nella più completa libertà di impresa e mercato, con i cloni che per favorire la prosperità stroncano crudelmente qualunque mafia o tentativo di monopolio.
Esiste solo la religione Cristiana e l'interpretazione del Patriarca è la sola valida, qualunque deviazione è punita dai giudici con le pene che avranno voglia di infliggere. Qualunque teoria scientifica deve essere sottomessa alla Teologia e dovrà essere dotata di spiegazione teologica coerente con le linee indicate dal Patriarca, o sarà considerata deviazione.
I più ciechi pregiudizi, stereotipi e superstizioni saranno favoriti, coltivati e premiati.
I cloni possono sposarsi tra loro ed avere figli, ma in questo caso decadono dal loro status ed entrano a far parte della popolazione comune, cioè gli allogeni.
Religione, Patria, Famiglia e Autogestione dei Mezzi di Produzione.
è difficile immaginare una possibilità peggiore di quella che si è verificata con pol pot. ecco forse solo la comunità in guyana del reverendo jones.
The great danger posed by the automation of production, in the context of a world of hierarchy and scarce resources, is that it makes the great mass of people superfluous from the standpoint of the ruling elite. This is in contrast to capitalism, where the antagonism between capital and labor was characterized by both a clash of interests and a relationship of mutual dependence: the workers depend on capitalists as long as they don’t control the means of production themselves, while the capitalists need workers to run their factories and shops. It is as the lyrics of “Solidarity Forever” had it: “They have taken untold millions that they never toiled to earn/But without our brain and muscle not a single wheel can turn.” With the rise of the robots, the second line ceases to hold.
The existence of an impoverished, economically superfluous rabble poses a great danger to the ruling class, which will naturally fear imminent expropriation; confronted with this threat, several courses of action present themselves. The masses can be bought off with some degree of redistribution of resources, as the rich share out their wealth in the form of social welfare programs, at least if resource constraints aren’t too binding. But in addition to potentially reintroducing scarcity into the lives of the rich, this solution is liable to lead to an ever-rising tide of demands on the part of the masses, thus raising the specter of expropriation once again. This is essentially what happened at the high tide of the welfare state, when bosses began to fear that both profits and control over the workplace were slipping out of their hands.
If buying off the angry mob isn’t a sustainable strategy, another option is simply to run away and hide from them. This is the trajectory of what the sociologist Bryan Turner calls “enclave society”, an order in which “governments and other agencies seek to regulate spaces and, where necessary, to immobilize flows of people, goods and services” by means of “enclosure, bureaucratic barriers, legal exclusions and registrations.” Gated communities, private islands, ghettos, prisons, terrorism paranoia, biological quarantines; together, these amount to an inverted global gulag, where the rich live in tiny islands of wealth strewn around an ocean of misery. In Tropic of Chaos, Christian Parenti makes the case that we are already constructing this new order, as climate change brings about what he calls the “catastrophic convergence” of ecological disruption, economic inequality, and state failure. The legacy of colonialism and neoliberalism is that the rich countries, along with the elites of the poorer ones, have facilitated a disintegration into anarchic violence, as various tribal and political factions fight over the diminishing bounty of damaged ecosystems. Faced with this bleak reality, many of the rich — which, in global terms, includes many workers in the rich countries as well — have resigned themselves to barricading themselves into their fortresses, to be protected by unmanned drones and private military contractors. Guard labor, which we encountered in the rentist society, reappears in an even more malevolent form, as a lucky few are employed as enforcers and protectors for the rich.
But this too, is an unstable equilibrium, for the same basic reason that buying off the masses is. So long as the immiserated hordes exist, there is the danger that it may one day become impossible to hold them at bay. Once mass labor has been rendered superfluous, a final solution lurks: the genocidal war of the rich against the poor. Many have called the recent Justin Timberlake vehicle, In Time, a Marxist film, but it is more precisely a parable of the road to exterminism. In the movie, a tiny ruling class literally lives forever in their gated enclaves due to genetic technology, while everyone else is programmed to die at 25 unless they can beg, borrow or steal more time. The only thing saving the workers is that the rich still have some need for their labor; when that need expires, so presumably will the working class itself.
Hence exterminism, as a description of this type of society. Such a genocidal telos may seem like an outlandish, comic book villain level of barbarism; perhaps it is unreasonable to think that a world scarred by the holocausts of the twentieth century could again sink to such depravity. Then again, the United States is already a country where a serious candidate for the Presidency revels in executing the innocent, while the sitting Commander in Chief casually orders the assassination of American citizens without even the pretense of due process, to widespread liberal applause.
https://www.jacobinmag.com/2011/12/four-futures/